Monday, May 3, 2010

SEJARAH KAMPUNG BILANGAU DARAT PITAS

Seperti apa yang kita tahu bahawa sesuatu kawasaan itu diteroka sememangnya ada nama yang akan digunakan bagi kawasaan tersebut. Begitu jugalah dengan Kampung Bilangau Darat yang suatau ketika dahulu tiada nama.

Asal usul Bilangau diambil daripada perkataan 'langau' yang bererti 'lalat'. Lagenda atau mitos yang diceritakan sejak turun temurun, pengambilan nama Bilanagau didasarkan kepada cerita seperti berikut:
"Pada suatu ketika dahulu seorang lelaki (pengantin lelaki) dengan rombongannya dalam perjalanan ke majlis perkahwinan dan barang yang dibawa bersama termasuklah seekor babi (khinzir). Dalam pertengahan perjalanan, mereka pun berehatlah disebuah sungai memandangkan hari sudah senja. Pada keesokan harinya, mereka ingin meneruskan perjalanan tetapi babi (khinzir) yang mereka bawa telah mati dan dihinggapi oleh 'langau' atau lalat. Seterusnya, rombongan tersebut tidak lagi meneruskan perjalanan tersebut disebabkan oleh hal itu."

Daripada cerita tersebut, nama 'langau' dijadikan Bilangau yang sehingga kini diguna pakai. manakala, Darat di ambil berdasarkan kepada kawasaan ini berada jauh dari pantai.

Oleh itu, peristiwa yang lampau memainkan peranan penting dalam mewujudkan sesebuah perkampungan yang lebih dinamik.

3 comments:

Suliana said...

yeay!! orang 1st komen & jadi follower yek.. teruskan menulis:-)

Anonymous said...

KEADILAN....................REFOMASI

Anonymous said...

KOTOBIAN DO TADAU TAGAZO DO KAAMATAN Kumaa diou.
30&31 May 2010

ARAMAI Tii.......

MANTAD KELUARGA ADEN.JL