Thursday, May 6, 2010

Keperluan Jalanraya Di Pitas, Sabah


Sejak kebelakangan ini ramai orang yang menyuarakan masalah yang berkaitan dengan jalanraya sama ada yang berada di bandar ataupun luar Bandar. Namun, tiada sebarang perkembangan sedangkan perkara tersebut merupakan ‘keperluan’ yang amat sangat. Jalanraya merupakan salah satu aspek yang terpenting dalam memajukan sesuatu kawasaan sama ada di Bandar dan sebaliknya.
Ironinya, keperluan ini tidaklah di pandang serius oleh sesetengah pihak. Sebagai contoh tempat yang memerlukan jalanraya yang baik adalah Jalan Mampakad – Nibang, Daerah Pitas, Sabah. Sepanjang jalan ini akan merentasi kampung-kampung, sekolah-sekolah dan klinik seperti berikut:
1. Kg. Mampakad Darat
2. Kg. Kinabuntung
3. Kg. Kibubuk
4. Kg. Bilangau Darat
5. Kg. Sinanggip
6. Kg. Nungguh
7. Kg. Mandurian
8. Kg. Mandurian Ulu
9. Kg. Pinapak
10. Kg. Nibang
11. Kg. Sonsogon Magandai
12. SK. Sahabat, Pitas
13. SK. Mandurian
14. SK. Pinapak
15. SK. Nibang
16. Klinik Kesihatan Sinanggip
17. Klinik Kesihatan Mandurian
Sehingga kini tiada tindakan pihak yang berkenaan bagi memastikan keperluan ini dapat dikecapi. Dalam masa yang sama tanpa keperluan ini secara langsung atau tidak langsung akan memberi kesan dari segi taraf hidup dan budaya serta social.
Dilemma ini entah bila akan terlerai andai tiada keprihatinan pihak yang berkenaan.

10 comments:

Anonymous said...

biasalah kn

Anonymous said...

Pendapat saya tidaklah seindah rupa namun kita bersama-sama mengangkat Pakatan Rakyat untuk Menuntut REFOMASI. hanya di sini saja jalan kita cerah.

Anonymous said...

Pasti ke? Apa Yang dijanjikan?

Anonymous said...

tidak pasti tapi saya percaya PR Lebih baik drp BN.

Anonymous said...

tidak pasti tetapi lebih baik dari BN?
lebih baik mendiamkan diri dari pada berkta2.pemimpin bertukar ganti pembangunan tidak pernah di kecapi...tahniah sebab menulis blog ini

Anonymous said...

Berdiam diri bagikan: Ada mata tapi tidak dapat melihat, Ada telinga tapi tidak dapat mendengar. Gaman Aramai tii.....

Anonymous said...

siapa yg p'cya...dr simpang Ap Seng hingga kg.Nibang,Penduduk menghadapi masalah jalan raya disebabkan oleh sikap mereka sendiri yg kurang kerjasama..egois,pentingkan kebendaan,tp bukan semua org..banyak cakap tp tak banyak melakukan..suka harapkan org lain untuk bantu mereka tp mereka sendiri yg hanya duduk diam mengharapkan pertolongan dan simpati..siapa yg simpati...?pemimpin'y juga kuat makan duit rakyat...

Anonymous said...

Sebagai satu cabaran yang lebih susah mungkin sudah sampai masanya orang-orang terpelajar memainkan peranan untuk mengatasi masalah yang dihadapi. atau mungkin kita tidak sedar mengapa kerajaan masih lagi berdiam diri. perkara pertama yang perlu dipertimbangankan adalah 'user' atau 'pengguna' masih belum lagi mencapai satu tahap menjadikan keperluan itu sudah mencapai tahap kritikal.

Nason Ambangun said...

persoalannya jika kita mengangkat PR mampuka mereka memenuhi keperluan rakyat sedangkan pihak pucuk PIMPINAN PR sendiri sudah tidak utuh lagi.. jadi inikah ciri-ciri pemippin yang kita harapkan? oleh itu di sini saya ingin membawa anda untuk mempertimbangkanyan serta menilai pilihan yang bakal kita ambil demi masa depan negara bangsa kita sendiri jangan biarkan terjadi "terlepas dari mulut buaya d baham pula herimau" jadi pikir-pikirkanlah....

Anonymous said...

Nak kan reformasi? Thanks but NO Thanks, dalam tidak sedar kita akan menjual Malaysia kepada kuasa asing (Barat) dengan mengangkat PKR! sepatutnya kita (rakyat) lebih tegas dalam bersuara untuk kemudahan seperti ini, tetapi rakyat juga harus faham masalah yang diterima setiapkali pembangunan diperkenalkan, terlalu banyak 'cakp-cakap' yang hanya akan merumitkan keadaan... mengangkat PKR yang ternyata adalah proksi Barat @ Soros, DAP yang pro Komunisma dan PAS yang mengiktiraf pemimpinnya sebagai nabi? SORRY, A BIG NO! I'M NOT THAT STUPID!!!